Egy korábbi cikkben már beszélgettünk arról, hogy a fotós
kiválasztásakor milyen kérdéseket érdemes feltenni, amiből
sokmindent le lehet szűrni a fényképész minőségéről és elsősorban
hozzáállásáról. Mivel itt vannak a nyakunkon az esküvői kiállítások
tucatjai, gondoltam nem árt, ha ezeket a kérdéseket felelevenítjük
kicsit, és most az általam helyesnek tartott válaszok is megírásra
kerülnek. Előre szeretném elmondani, hogy ezek a válaszok
szubjektívek, mi a vdArtphoto-nál így tartjuk helyesnek a dolgokat.
Ez nem szabvány, nem kötelező, és ahogy a dal is mondja: "Mindenki
másképp csinálja!" Ennek a cikknek valóban az a célja, hogy ne csak
arról tudjatok, mit kell kérdezzetek (számtalan magazin és online
cikk van erről), hanem legyen egy kis elképzelésetek arról is, arra
milyen választ kell halljatok (ezt nem sokan merik a kérdések mellé
odaírni).
1.: Hogyan védi, archiválja a képeket a fotós az esküvő után?
- Akkor vagytok jó helyen, ha a fotós egyszerre ötféle módszert kezd
el hadarni, amivel a fájlokat védi. A mai digitális világban nem
lehet elég paranoid a fotós amikor a képek megóvásáról van szó! De
komolyra fordítva a szót: a védelem a jó technikai alappal kezdődik.
Magas minőségű CF vagy SD kártyára kell dolgozni, hogy a képek a
lehető legstabilabb adathordozóra kerüljenek fel. Nem árt, ha olyan
géppel dolgozik a fotós, amibe egyszerre két kártya is megy, így a
gép minden elkattintáskor már alapból készít egy (az is jó ha csak
kisebb méretű) pótmásolatot. A mai piacon a jó minőségű kártyák
márkái elsősorban a SanDisc, Lexar és a Kingston cégek termékei. A
válasz további felében az esküvő napja utáni azonnali "lementés"-nek
kell szerepelnie, vagyis minél előbb a kártyákról számítógépre kell
vinni a képeket. Utána több külön helyre történő biztonsági másolás
következik. Nagyon jó, de önmagában nem elég ha valaki úgynevezett
Cloud/Felhő internetes tárhelyet használ. És a mi védelmünk abban
teljesedik ki, hogy egy külön háttértárolón (külső merevlemezen) a
képeket egy másik házban is tároljuk, így lakástűz esetén elég
magunkat menteni, nem kell a képek miatt a hónunk alá csapni a
számítógépet is... :)
2.: Van-e és a fő felszereléshez képest milyen a pótfelszerelése?
- Pótfelszerelés nélkül nem lehet egy esküvőnek nekifutni! A
technika ördöge sosem alszik, és egy esküvőn nem lehet megállítani
az eseményeket, mondván hogy valami nem működik... Nem elég a pótgép
sem, kell pótlencse, pótvaku is mellé. Akkumulátorokból egy rakás,
elemekből úgyszintén... A pótfelszerelés jó esetben az alappal
megegyező minőségű, vagy annál egy kategóriával lejjebbi gépeket
jelent. Esetleg két kategória is belefér, hiszen igazán profi gépek
esetében a különbséget ti nem fogjátok észrevenni. Amennyiben két
fotóst fizettek, úgy a pótfelszerelés nem azt jelenti, hogy ha az
egyik elromlik, még mindig ott a másik, hanem egy harmadik szett
kell készenlétben lapuljon a fotóstáskában.
3.: Pontosan mi az amit esküvő előtt, esküvő napján és esküvő után
kaptok?
- Ezt a szerződésnek is tartalmaznia kell! Esküvő előtt a
konzultációk (van-e limit) és a jegyesfotózás a nagy kérdés. Az
esküvő napján hány fotós, hány órás rendelkezésre állással van a
csomagban? Van-e instant zenés fotómontázs, vagy instant
köszönőkártya? Igényeltek-e aznapra digitális vagy azonnali
nyomtatásos fotófülkét? Vannak-e speciális kéréseitek, például nagy
csoportkép a teljes násznéppel? Esküvő után pedig pontosan kell
tudjátok, hogy hány képet kaptok, milyen formátumban, van-e rajtuk
vízjel, kaptok-e nyomtatott képeket vagy csak digitáis fájlokat,
milyen adathordozón... Hány kép van és milyen mértékben retusálva a
csomagban? Van-e és pontosan milyen a fotókönyv? És mikor kapjátok
meg a képeket???
4.: Ha vele történik valami, mi a B terv?
- Az "Ááá, még sosem történt semmi velem, vigyázok magamra!" a
nagyon nem jó válasz. Ez ugyanis az alap, de mi van akkor, ha mégis
történik valami? Erre talán a legjobb válasz az, hogy egy nátha
miatt természetesen nem mondok le esküvőt, de ha eltörtem a kezem,
akkor megvan az a pár fős fotós kolléga/barát, akik közül valaki
azonnal beugrik a helyemre és a saját esküvőmet is rábíznám. És még
az is valószínű, hogy gipszelt kézzel is ott leszek veletek, hogy
irányítsam a pózokat és hogy személyesen lássam, minden tökéletesen
működik.
5.: Pontról pontra nézzétek át együtt a szerződést!
- Sokszor érdemes a kiállításon már lefoglalni egy fotóst, ha úgy
érzitek, megtaláltátok azt, akit mindig is kerestetek. Pillanatok
alatt elfogynak a jó fotósok időpontjai, hiszen igencsak limitált,
hány szombat van márciustól-novemberig... És elsősorban
májustól-szeptemberig. Ám egy kiállítás nyüzsgő forgataga sem ok
arra, hogy ne nézzétek át a szerződést. Legjobb az, ha a fotós leül
veletek, és elmagyarázza a szerződést pontról pontra. Egy aláírni
akaró, komoly szándékú pár ennyit mindig megérdemel!
Remélem segítenek a fentiek a fotósokkal való beszélgetésekben és
választásban. Ha bármi kérdésetek van, itt nyugodtan írjatok,
igyekszem nektek válaszolni! Addig is sok sikert és jó
fotós-böngészést!
www.vdartphoto.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése